Rotorová technika

Nyala - Inovativní pohon pro nejlepší výkony ve vrtulníkovém světě!

Nyala, jméno inspirované africkou antilopou, v sobě nese ducha svobody a poutníků. Stejně jako tyto elegantní antilopy kočují po rozlehlých savanách Afriky i náš vrtulník se nad krajinou vznáší bez hranic a omezení. Tak jako běžící antilopa, i náš vrtulník symbolizuje sílu, dynamiku, eleganci a svobodu.

Nyala je dvoumístný vrtulník s dvoulistým rotorem poháněným reaktivně. Potřebný objem a tlak vzduchu zajišťuje sedmi válcový čtyřtaktní hvězdicový spalovací motor o objemu 4,7 dm3. Motor přes urychlovací stupeň pohání odstředivý kompresor. Díky mechanickému přeplňování, kdy je omezena ztráta výkonu s výškou, dosahuje vrtulník značného dostupu a díky reaktivnímu pohonu i mimořádné stoupavosti. Pohonná koncepce zajišťuje vysokou spolehlivost s minimem mechanických dílů. Nízké provozní otáčky motoru v rozmezí 2 – 3.000 RPM spolu s účinným výfukovým systémem vytvářejí příjemně hlubokou akustickou stopu motoru o nízké intenzitě v blízkosti země i ve výšce.

Tlakový systém byl navrhován s maximálním využitím CFD (Computer Fluid Design) tak, aby bylo docíleno optimální kombinace potřebné hodnoty stlačení pohonného média při minimálním doprovodném ohřevu vzduchu dopravovaného přes rotorový systém k pohonným víceproudým tryskám. Na rozdíl od řešení používaných na strojích s „jetrotory“ v minulosti je tak docíleno výrazně nižší teplotní zátěže veškerých komponent. Mód funkce tryskového systému studený/horký a jeho tah určuje digitální řídící systém dle letového režimu. Řídící elektroniku je možno deaktivovat/aktivovat dle volby pilota.

Díky principu pohonu rotoru zcela chybí převodová skříň a s ní související systémy včetně mazacího, a není zapotřebí ani ocasního vyrovnávacího rotoru, či jiného kompenzačního systému.

Protože mezi motorem a rotorem nedochází k žádnému přenosu kroutícího momentu, absentují běžné rozvoje rezonancí a jsou minimalizovány vibrace. Z důvodu neexistence mechanické vazby mezi drakem a rotorem (vyjma samotných nosných ložisek rotoru) jsou zcela eliminovány dvě časté příčiny nehod klasických vrtulníků. Prvními jsou poruchy ocasního rotoru, jeho transmisí a souvisejících převodů včetně poruch příslušného olejového systému. Druhou kategorií zcela eliminovaných nehod jsou přepadnutí běžných vrtulníků do boku a vpřed při odpoutání vrtulníku od země, doprovázená následným střetem rotoru se zemí a úplnou destrukcí rotoru i stroje.

Bezmomentová vazba mezi trupem a rotorem umožňuje použití praktického tříkolového podvozku, s odpruženými koly, usnadňujícího pozemní transport a manipulaci vůči běžnému ližinovému přistávacímu zařízení, a dojezd při autorotaci. Pro konzervativní uživatele je k dispozici standardní ližinový podvozek.

Ovládání rotoru je řešeno prostřednictvím zdvojeného cyklického řízení vedoucí od rotoru přímo shora. V řídícím – ovládacím systému rotoru tedy nejsou žádné převody ani táhla, neexistují vůle řízení. Směrové řízení využívá vlastního patentovaného systému CoCoMo v symetrizovaném provedení, kdy jsou rozvažovány tlaky na povrchu ocasního nosníku The BONGO Helicopter (nadc.cz), The BONGO Helicopter (nadc.cz).

Rotorové listy jsou zavěšeny s plnou volností pohybu ve svislé rovině, tj. v rovině „mávání“. Samotná rotorová hlava je k nosnému hřídeli připojena přes úplný 3D kardanový závěs. Neexistuje tak možnost fatálních nehod od „uzamknutí“ rotorové kolébky vůči rotorovému hřídeli, tj. nebezpečí příslušné konstrukčnímu 2D kolébkovému systému, téměř bez výjimky používanému na běžných UL a lehkých vrtulnících. Rotor je pro snadné uskladnění možno složit.

Koncepčně umožňuje Nyala ve verzi HP (High Performance) instalaci nosného křídla, které při vyšších letových rychlostech významně odlehčuje rotor. Zároveň je konstrukčně ocasní část přímo řešena pro instalaci tlačného dmychadla zvyšujícího letové a provozní výkony. Celá konstrukce je ve verzi HP z důvodu výrazně vyšších letových výkonu adekvátně zesílena. Dle provedení je stroj buď v kategorii ULH (Mtow 450 kg), nebo lehký vrtulník s Mtow do 600 kg.

Image
Image
Image
Technická specifikace Nyala / Nyala HP  
Délka 5,40 m
Výška 2,25 m
Šířka (trup/podvozek/křídlo) 1,31 / 2,17 / 3,70 m
Průměr rotoru 6,60 / 6,80 m
Motor Čtyřtaktní, hvězdicový VM NY
Výkon motoru 124 HP / 91 kW
Prázdná hmotnost 242 / 295 kg
Maximální vzletová hmotnost 450 kg / 550 kg
Maximální rychlost 225 / 305 km/h
Cestovní rychlost 185 / 255 km/h
Výdrž 2,5 / 3,5 h

Ing. Jan Námisňák, CSc.
jednatel společnosti

"Projekt Nyala propojuje minulost, přítomnost a budoucnost aerodynamiky, pohonných systémů a funkčního designu. Výsledný 3D design trupu je tvořen 2D plochami – tak jako u ikonického cestovatele časem DeLoreanu či nadčasového Lamborghini Countach. Nyala posouvá zažité hranice „definitivnosti“ standardních přístupů k vrtulníkům.“

NA Engineering s.r.o.

IČO: 27371174

DIČ: CZ27371174

SCHRÁNKA: d9epemg

 

Kontakt

Email: info@naengineering.cz

Telefon: +420 603 455 126

ADRESA: Na Anežce 109

250 82 Horoušany

Česká Republika

Zájemci o spolupráci, partnerství a finanční podporu projektů jsou vítáni.