Rotorová technika

Rotorové listy - Křídla v nebi - odolné, lehké, efektivní.

Aerodynamický i geometrický design rotorových listů je pečlivě promyšlen, aby dosáhl optimálního poměru mezi vztlakem a odporovými silami, což umožňuje vrtulníku dosahovat požadovaných letových a provozních vlastností.

Konstrukce rotorových listů musí být dostatečně pevná, tuhá a odolná, aby vydržela síly generované rotací, hmotovými, setrvačnými, frekvenčními a aerodynamickými zatíženími.

Moderní technologie a materiály umožňují výrobu rotorových listů s vysokou pevností a odolností, zároveň však lze docílit i při nízké hmotnosti vysoké setrvačnosti. To vede spolu s pokročilou aerodynamikou k lepší výkonnosti vrtulníku, nižší spotřebě paliva, vyšší efektivitě a delší životnosti rotorových listů.

Dnešní podoba rotorových listů NAE pro vrtulníky je výsledkem aerodynamického, technologického a materiálového vývoje započatého v roce 1993. Postupným vývojem, četnými únavovými, pozemními a letovými zkouškami a masívním použitím CFD analýz a simulací, bylo docíleno zcela nestandardních, velmi vysokých provozních parametrů. Při srovnávacích zkouškách na identických vrtulnících vykazují listy NAE při shodném příkonu přírůstek tahu přes 24 %, při současném snížení hluku o 4 – 6 dB.

Naše vybavenost umožňuje dle specifického zadání zákazníka vývoj individuelního rotorového listu. Zpracujeme potřebné aerodynamické a pevnostní výpočty, 3D CAD modelování provážeme s CFD analýzami. Vyrobíme formy, nastavíme výrobní technologie. Vyrobíme prototypové i sériové listy.

Aktuálně vyráběné listy:

  1. délka listu 1.615 mm, hloubka profilu 130 mm. Použití pro rotory do průměru 4 m
  2. délka listu 2.503 mm, hloubka profilu 190 mm. Použití pro rotory do průměru 7 m
  3. JET varianta listu B.
Ocelová vyvažovací tyč je umístěna podél celého rozpětí listu. To zajišťuje vysokou odolnost vůči frekvenčnímu buzení. Vnitřní objem listu je pěněn epoxidovou pěnou.

Použitý profil je nesymetrický, tloušťka 11%, vzešlý z vlastního vývoje. Zkroucení listů je -7°.

Listy NAE jsou vyráběny ve vysoce přesných hliníkových formách exaktně definujících jejich profil, půdorys a zkroucení. S využitím kořenových vložek je možno měnit koncepci a geometrii zavěšení listu dle specifikací zákazníka.

Při výrobě je použito výrobních postupů, které umožňují docílit minimálních hmotnostních rozdílů mezi listy v sadě. Výrobní tolerance rozdílu hmotnosti mezi listy v sadě je +- 1,5 gramu. Tolerance polohy těžiště podél listu je +- 1,5 mm. Tyto hodnoty zaručují minimální provozní vibrace.
Image
Image
Image

Ing. Jan Námisňák, CSc.
jednatel společnosti

"Jako badatel v oblasti leteckého průmyslu, chápu význam a klíčovou roli rotorových listů ve vertikálním i horizontálním pohybu vrtulníku. Představují nejen symbol technické dokonalosti, ale i spojení s nekonečným prostorem oblohy. Každý rotorový list je pro mě jako pohled na křídla ptáků, které umožňují vzlet a svobodu letu. Vidím v nich harmonii mezi konstrukcí a funkcionalitou, která mě jako inženýra a milovníka letectví naplňuje obdivem a respektem. Mám představu, jak se rotorové listy nekonečně točí nad krajinou a vytvářejí symfonii pohybu a elegance, která připomíná sílu lidského vynálezu a touhu po objevování nových horizontů."

NA Engineering s.r.o.

IČO: 27371174

DIČ: CZ27371174

SCHRÁNKA: d9epemg

 

Kontakt

Email: info@naengineering.cz

Telefon: +420 603 455 126

ADRESA: Na Anežce 109

250 82 Horoušany

Česká Republika

Zájemci o spolupráci, partnerství a finanční podporu projektů jsou vítáni.