PitPit
PitPit - Malý vrabec s velkými možnostmi!
PitPit je jednomístný vrtulník s dvoulistým rotorem poháněný hybridním reaktivním systémem. Potřebný objem a tlak vzduchu zajišťuje pětiválcový čtyřtaktní hvězdicový spalovací motor o objemu 2,7 dm3. Motor přes urychlovací stupeň pohání odstředivý kompresor. Díky mechanickému přeplňování, kdy je omezena ztráta výkonu s výškou, dosahuje vrtulník značného dostupu a díky reaktivnímu pohonu i mimořádné stoupavosti. Pohonná koncepce zajišťuje vysokou spolehlivost s minimem mechanických dílů. Nízké provozní otáčky motoru v rozmezí 2 – 3.000 RPM spolu s účinným výfukovým systémem vytvářejí příjemně hlubokou akustickou stopu motoru o nízké intenzitě v blízkosti země i ve výšce.
Stroj má velice nízko umístěné těžiště, což mu poskytuje mimořádnou stabilitu na zemi ale i ve všech provozních režimech za letu.
Tlakový systém byl navrhován s maximálním využitím CFD (Computer Fluid Design) tak, aby bylo docíleno optimální kombinace potřebné hodnoty stlačení pohonného média při minimálním doprovodném ohřevu vzduchu dopravovaného přes rotorový systém k pohonným víceproudým tryskám. Na rozdíl od řešení používaných na strojích s „jetrotory“ v minulosti je tak docíleno výrazně nižší teplotní zátěže veškerých komponent. Trysky pohánějící rotor jsou víceproudé. Mód funkce tryskového systému studený/horký a jeho tah určuje digitální řídící systém dle letového režimu. Řídící elektroniku je možno deaktivovat/aktivovat dle volby pilota.
Díky principu pohonu rotoru zcela chybí převodová skříň a s ní související systémy včetně mazacího, a není zapotřebí ani ocasního vyrovnávacího rotoru, či jiného kompenzačního systému.
Protože mezi motorem a rotorem nedochází k žádnému přenosu kroutícího momentu, absentují běžné rozvoje rezonancí a jsou minimalizovány vibrace. Z důvodu neexistence mechanické vazby mezi drakem a rotorem (vyjma samotných nosných ložisek rotoru) jsou zcela eliminovány dvě časté příčiny nehod klasických vrtulníků. Prvními jsou poruchy ocasního rotoru, jeho transmisí a souvisejících převodů včetně poruch příslušného olejového systému. Druhou kategorií zcela eliminovaných nehod jsou přepadnutí běžných vrtulníků do boku a vpřed při odpoutání vrtulníku od země, doprovázená následným střetem rotoru se zemí a úplnou destrukcí rotoru i stroje.
Bezmomentová vazba mezi trupem a rotorem umožňuje použití praktického tříkolového podvozku, s odpruženým předním kolem, usnadňujícího pozemní transport a manipulaci vůči běžnému ližinovému přistávacímu zařízení, a dojezd při autorotaci. Bezpečný provoz z nezpevněných ploch umožňují hlavní kola většího průměru.
Ovládání rotoru je řešeno prostřednictvím jednoduchého cyklického řízení vedoucí od rotoru přímo shora. V řídícím – ovládacím systému rotoru tedy nejsou žádné převody ani táhla, neexistují vůle řízení.
Rotorové listy jsou zavěšeny s plnou volností pohybu ve svislé rovině, tj. v rovině „mávání“. Samotná rotorová hlava je k nosnému hřídeli připojena přes úplný 3D kardanový závěs. Neexistuje tak možnost fatálních nehod od „uzamknutí“ rotorové kolébky vůči rotorovému hřídeli, tj. nebezpečí příslušné konstrukčnímu 2D kolébkovému systému, téměř bez výjimky používanému na běžných UL a lehkých vrtulnících. Rotor je pro snadné uskladnění možno složit.
Koncepčně je PitPit minimalistickým technickým zařízením plnícím však z hlediska bezpečnosti vše co pilot potřebuje. Za prostorem sedadla se nachází úložný prostor např. pro spacák, stan a rybářské pruty a jiný náklad do 10 kg.
PitPit je minimalistickým představitelem sportovních létajících zařízení v kategorii ultralehkých vrtulníků.
Stroj má velice nízko umístěné těžiště, což mu poskytuje mimořádnou stabilitu na zemi ale i ve všech provozních režimech za letu.
Tlakový systém byl navrhován s maximálním využitím CFD (Computer Fluid Design) tak, aby bylo docíleno optimální kombinace potřebné hodnoty stlačení pohonného média při minimálním doprovodném ohřevu vzduchu dopravovaného přes rotorový systém k pohonným víceproudým tryskám. Na rozdíl od řešení používaných na strojích s „jetrotory“ v minulosti je tak docíleno výrazně nižší teplotní zátěže veškerých komponent. Trysky pohánějící rotor jsou víceproudé. Mód funkce tryskového systému studený/horký a jeho tah určuje digitální řídící systém dle letového režimu. Řídící elektroniku je možno deaktivovat/aktivovat dle volby pilota.
Díky principu pohonu rotoru zcela chybí převodová skříň a s ní související systémy včetně mazacího, a není zapotřebí ani ocasního vyrovnávacího rotoru, či jiného kompenzačního systému.
Protože mezi motorem a rotorem nedochází k žádnému přenosu kroutícího momentu, absentují běžné rozvoje rezonancí a jsou minimalizovány vibrace. Z důvodu neexistence mechanické vazby mezi drakem a rotorem (vyjma samotných nosných ložisek rotoru) jsou zcela eliminovány dvě časté příčiny nehod klasických vrtulníků. Prvními jsou poruchy ocasního rotoru, jeho transmisí a souvisejících převodů včetně poruch příslušného olejového systému. Druhou kategorií zcela eliminovaných nehod jsou přepadnutí běžných vrtulníků do boku a vpřed při odpoutání vrtulníku od země, doprovázená následným střetem rotoru se zemí a úplnou destrukcí rotoru i stroje.
Bezmomentová vazba mezi trupem a rotorem umožňuje použití praktického tříkolového podvozku, s odpruženým předním kolem, usnadňujícího pozemní transport a manipulaci vůči běžnému ližinovému přistávacímu zařízení, a dojezd při autorotaci. Bezpečný provoz z nezpevněných ploch umožňují hlavní kola většího průměru.
Ovládání rotoru je řešeno prostřednictvím jednoduchého cyklického řízení vedoucí od rotoru přímo shora. V řídícím – ovládacím systému rotoru tedy nejsou žádné převody ani táhla, neexistují vůle řízení.
Rotorové listy jsou zavěšeny s plnou volností pohybu ve svislé rovině, tj. v rovině „mávání“. Samotná rotorová hlava je k nosnému hřídeli připojena přes úplný 3D kardanový závěs. Neexistuje tak možnost fatálních nehod od „uzamknutí“ rotorové kolébky vůči rotorovému hřídeli, tj. nebezpečí příslušné konstrukčnímu 2D kolébkovému systému, téměř bez výjimky používanému na běžných UL a lehkých vrtulnících. Rotor je pro snadné uskladnění možno složit.
Koncepčně je PitPit minimalistickým technickým zařízením plnícím však z hlediska bezpečnosti vše co pilot potřebuje. Za prostorem sedadla se nachází úložný prostor např. pro spacák, stan a rybářské pruty a jiný náklad do 10 kg.
PitPit je minimalistickým představitelem sportovních létajících zařízení v kategorii ultralehkých vrtulníků.
PitPit | ULH |
Délka | 3,38 m |
Výška | 2,18 m |
Šířka | 1,48 m |
Průměr rotoru | 5,98 m |
Motor | Čtyřtaktní, hvězdicový VM PP |
Výkon motoru | 44 kW / 60 HP |
Prázdná hmotnost | 162 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 296 kg |
Maximální rychlost | 125 km/h |
Cestovní rychlost | 95 km/h |
Výdrž | 3,0 h |
Ing. Jan Námisňák, CSc.
jednatel společnosti
"Pro vrabce v modrém mám ještě jednu slabost - strávil jsem ve Francii na studiích několik let a zamiloval si chraplavé, nepřekonatelné "R" Edith Piaf - "vrabčáka". S PitPitem na obloze si mohu představit, že i ona má své místo v nebi, zpívajíc své nezapomenutelné písně nad krajinou, kterou milovala."